tisdag 29 mars 2011

En klassiker

Något jag verkligen älskar är alla de bokminnen jag har från när jag var yngre. En del böcker minns jag inte alls, en del känner jag igen omslaget till och en del minns jag fortfarande handling och karaktärer ifrån. En bok eller serie jag verkligen minns är Kerstin Sundhs serie om Miranda där första delen heter Miranda och pärlhalsbandet.



Serien utspelar sig lite längre tillbaka i tiden och Miranda är en flicka i 10-årsåldern som bor med sin mamma och sin bror i de fattiga kvarteren i en liten stad. De har det inte alls särskilt lätt för mamman har bara tillfälliga jobb och har därför inte särskilt mycket pengar. Ibland finns det inte ens mat på bordet. Miranda själv ser ut som en liten trollunge med trassligt hår och smutsiga slitna kläder.
En dag följer hon med sin mamma till ett stort vackert hus där mamman ska hjälpa till att servera mat på en fest. Miranda ger sig iväg på upptäcktsfärd i huset trots att hon inte får och snart får hon syn på ett vackert pärlhalsband som ligger på en byrå i ett av rummen. Innan hon vet ordet av har hon stoppat det i fickan. Hon hade egentligen inte tänkt stjäla det, men hon kunde helt enkelt inte låta bli. Hon ångrar sig snart och tänker lämna tillbaka det men då är det redan för sent...
Det finns sju delar till i serien om Miranda och jag rekommenderar dem varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar